سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
علی دهقانی(1)
لینک دلخواه نویسنده

صفحات اختصاصی
 
تاریخی
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :1
کل بازدید :8447
تعداد کل یاداشته ها : 15
103/2/17
7:42 ص

اشعه ماوراء بنفش UV چیست؟
اشعه فرابنفش (ماوراء بنفش) از پرتوهای نور خورشید محسوب می شود. اما، بر خلاف نور خورشید، نه می توان آن را دیده و یا احساس گرما کرد. سه نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد:

اشعه ماوراء بنفش UV چیست؟
اشعه فرابنفش (ماوراء بنفش) از پرتوهای نور خورشید محسوب می شود. اما، بر خلاف نور خورشید، نه می توان آن را دیده و یا احساس گرما کرد. سه نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد:

UVA : که آزادانه را جو زمین عبور می کند.
UVB : تنها در حدود  15% از آن از جو عبور می کند و باقی توسط لایه ازن جذب می شود.
UVC : کاملا توسط لایه ازن جذب شده و به سطح زمین نمی رسد.

UVA و UVB هر دو منجر به آفتاب سوختگی، پیری و چروکیدگی پوست، آسیب چشم (آب سیاه و آب مروارید) و سرطان پوست می شوند.

خطر ابتلا به سرطان پوست در اشخاصی که زیاد در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش هستند بیشتر از افراد معمولی است همچنین میزان خطر بروز سرطان در مورد کودکانی که در معرض این اشعه بوده اند بسیار بالاست. 

افرادی با پوست سفید، مو و چشم رنگی، خالهای متعدد در سطح پوست و همچنین سابقه ارثی وجود سرطان پوست در افراد خانواده از جمله افرادی هستند که احتمال بروز سرطان در آنها بالاست.
در این بین میزان دریافت اشعه ماوراء بنفش در طی دوران زندگی و بویژه سنین کودکی بسیار مهم است. خطر احتمال ابتلا به سرطان به میزان و به طول مدت دریافت اشعه بستگی دارد، به عنوان مثال یک آفتاب سوختگی و یا حمام آفتاب می تواند احتمال بروز سرطان و سایر بیماریهای چشمی و پوستی را افزایش دهد.

نکاتی در رابطه با اشعه ماوراء بنفش:
- دما نشانگر میزان اشعه ماوراء بنفش نیست.

- میزان خطر به فصل سال بستگی ندارد. ( از 10 صبح تا 3 بعد از ظهر که اشعه آفتاب مستقیم می تابد این میزان شدیدتر است).

- اشعه ماوراء بنفش قادر است از میان ابرها هم عبور کند. پس باید روزهای ابری را بسیار جدی گرفت به ویژه در این روزها به دلیل کمبود نور ( نه اشعه ماوراء بنفش) مردمک چشم گشاد شده و میزان بیشتری UV وارد چشم می شود. البته ابرهای بسیار ضخیم قادرند میزان اشعه را کاهش دهند ولی این ابرها فقط در روزهای کمی از سال وجود دارند.

- اشعه ماوراء بنفش از سطوح منعکس می شود ( مثلا سطح آب دریا، ماسه های کنار دریا، سطح بتن و برف)، پس احتمال آفتاب سوختگی در سایه هم وجود دارد.

- موقعیت جغرافیایی و ارتفاع نیز در میزان این اشعه موثرند. در مناطق نزدیک به قطبین زمین و نیمکره جنوبی به خصوص استرالیا و نیوزیلند میزان لایه ازن کمتر از سایر مناطق است. همچنین در نقاط مرتفع زمین شدت اشعه ماوراء بنفش بیشتر است.

 

 

و اما روشهای مقابله با اثرات زیانبار اشعه ماوراء بنفش چیست؟

- تا حد امکان از کلاه های لبه دار، لباسهای آستین بلند و یقه دار و عینکهای آفتابی استفاده کنید. (سعی کنید از عینکهای آفتابی که به تایید پزشک و یا استاندارد کشور مربوطه رسیده استفاده کنید. استفاده از عینکهایی که UV را 100% جذب نمی کنند و کاملا روی چشم را نمی پوشانند خطر آفرین است.)


- از کرمهای ضد آفتاب با SPF-100 استفاده کنید. توجه داشته باشید که تاثیر این کرمها تنها 3 ساعت است. پس در صورت لزوم مجددا استفاده کنید. ( لبها و بینی فراموش نشوند)
- باز کردن چتر نیز در روزهای آفتابی توصیه می شود.
- به خاطر داشته باشیم که بدترین ساعات برای شنا و یا تفریح در کنار دریا 10 صبح تا  3 بعد ار ظهر است.

سالم و شاد زندگی کنید.